D-air & PSí Hubík - Revoluce v bezpečnosti u českého výrobce! II.

3157_02.jpg - PSí Hubík
Airbag v kombinéze? V české kombinéze? První díl článku o kombinéze PSí se systémem D-air už máte určitě načtený i pozpátku. Pokud však ne, přečtěte si nejprve, jak probíhaly první kroky očima Ing. Libora Hubíka, zakladatele a majitele firmy PSí Hubík.
 
Konečně přejděme od vývoje k závodění. Ondřej Ježek #69 se stal prvním jezdcem, který startuje v této kombinéze v MS-Supersportů s týmem GoEleven Kawasaki. Vyzpovídali jsme Ondru, abychom zjistili jak se k tomuto systému staví jako závodník, jaké jsou rozdíly oproti kombinéze bez airbagu a jak tento systém funguje.
 
 
Když přišla možnost být prvním jezdcem v PSí kombi s airbagem, jak jsi to vnímal? 
Ondra: Přišlo mi to jako zajímavá nabídka. A také velká pocta, stát se prvním jezdcem s airbagem D-Air v kombinéze PSI. S Liborem Hubíkem spolupracuji už od roku 1999, takže jsem rozhodně nemohl říct ne. Jsem moc rád, že můžu přispět ke zlepšení bezpečnosti motocyklových jezdců.

 
Jak probíhal vývoj a testování?
Ondra: První výstřel airbagu jsem absolvoval v únoru přímo v továrně Dainese. Hned napoprvé všechno proběhlo hladce. Během úvodních závodů jsme párkrát opravovali střih kombinézy, aby perfektně seděla, a nyní jsem už téměř stoprocentně spokojený.

 
Jaké jsou rozdíly mezi kombi s airbagem a bez?
Ondra: U kombinézy s airbagem ještě nemáme doladěný předek kombinézy, abych mohl používat také hrudní chránič. Poté máme ještě lehké rezervy v oblékání kombinézy přes airbag, i když i to se v poslední verzi podařilo výrazně zlepšit. Když už mám kombinézu na sobě, nepociťuji oproti té klasické žádný rozdíl, protože sedí výborně.
 
Co se ti honilo hlavou, než se airbag poprvé cvičně aktivoval?
Ondra: Měl jsem trochu strach, aby mi to nezlomilo klíční kosti. Ale mé obavy byly opravdu zbytečné. :-)
 
Proběhly ještě další cvičné aktivace nebo jsi šel rovnou na trať? Jaké jsi měl pocity před první závodem v Aragónu? 
Ondra: Cvičné aktivace už další nebyly. V Aragónu jsem nad pádem v této kombi nijak zvlášť nemyslel. Obecně člověk na pády nemyslí, když usedá na motorku. Pak už jen ostrý výstřel v závodě v Assenu, když začalo pršet.

 
První pád s tímto systémem probehl při zmiňovaném závodu v Assenu. Co bylo při tomto pádu jiné?
Ondra: Naštěstí to byl lehký pád, takže airbag nehrál až takovou roli. Ale mohlo to být i těžší a to bych pak byl velmi rád za zpevněný krk a ramena!
 
Kolik dalších pádů s touto kombinézou proběhlo? 
Ondra: Pak ještě pád v závodě v Sepangu a poté v Donington Parku. Také se naštěstí jednalo o lehké pády na přední kolo.

 
Můžeš po pádu opět usednout na motorku a pokračovat v závodě, i když se už aktivoval airbag? 
Ondra: Ano samozřejmě. Airbag se do pěti sekund vyfoukne a můžete tak v klidu pokračovat. Ideální příkladem byl pád v závodě v Malajsii, který jsem poté také dokončil. Pokračujete pak sice už bez airbagu, ale výhodou je, že kombinéza se tím rozhodně nestane nefunkční. Pouze jedete bez něj, jako tomu je u klasické kombinézy.
 
Jak vidíš budoucnost tohoto systému? 
Ondra: Myslím, že to je správná cesta, kterou se ubírat k dosažení co největší bezpečnosti jízdy na motocyklu. Věřím, že bude tento produkt přístupný nejen všem jezdcům, ale i široké veřejnosti. V dalších částech vývoje by bylo dobré se zaměřit také na speciální ochranu spodní části těla, která je stále velmi zranitelná.

 
Ondra: Bavíme se stále o řešení následků pádů, kterým jistojistě pomůže airbag v kombinéze. Je ovšem nutné i pádům předcházet. Airbag je nyní umístěn i v autech a přesto, i když v menším měřítku, máme tragické nehody. Když jezdec používá airbag, neznamená to, že se stává nesmrtelným. Je stále potřeba jezdit s vysokou opatrností a začátečníci by měli absolvovat školení bezpečné jízdy na uzavřených okruzích. Tím se také výrazně sníží úmrtnost a počet zranění na silnicích.