Jak se vše spojuje: švy a nitě

blog-kombinezy-zavodniku-9.jpg

Pro pružné a přitom dostatečně pevné spojení se používají nejčastěji polyesterové nitě, které udrží v tahu cca 5 kg. Navíc musí mít dostatečnou odolnost proti všem látkám, které se u motocyklů vyskytují, jako benzín, vodní roztoky a různá rozpouštědla. Dalšími podmínkami jsou odolnost proti napadení plísněmi a dostatečně dlouhá životnost.

Pro některé partie se používají Kevlarové (aramidové) nitě. Ty mají cca 4x vyšší pevnost, ale hlavním důvodem jejich použití je teplota, které odolávají. Protože při pádu a klouzání po asfaltu dochází k velkému vývinu tepla, mohlo by dojít k porušení šitého spoje teplotou. Polyesterové nitě ztrácí svou pevnost při teplotě mezi 150–250 °C, kdežto Kevlarová nit zvládne dlouhodobě teplotu 400 °C, a navíc má vyšší odolnost proti abrazi. Její nevýhodou je vysoká cena a obtížná práce (např. u strojů nelze používat automatický odstřih nití).

Vícenásobné šití

Konstrukce švů je vždy dvoj- nebo vícenásobná, přičemž platí pravidlo, že minimálně jeden šitý spoj nesmí být na povrchu dílců, aby nemohlo dojít k jeho snadnému probroušení.

Poměrně zásadní pro pevnost šitého spoje je tloušťka nitě a délka stehu a pevnost šitého materiálu. Zjednodušeně se jedná o optimalizaci tří parametrů. Čím je vlákno tlustší, je i pevnější, ale musíme použít větší jehlu, která v případě usně materiál vpichem zeslabí. Použijeme-li tenké vlákno, stačí nám tenká jehla, ale potřebovali bychom velký počet stehů, tedy vpichů a to zase useň příliš oslabí. Optimálně šitý spoj dosahuje na základě měření únosnost přes 100 kg na 10 cm šití. Proto spotřebujeme na jednu závodní kombinézu téměř 1 000 m nití.

Foto: Šítí kevlarovou nití.

Autor článku: Ing. Libor Hubík

Tip
Zajímáte se o špičkové kombinézy? Přečtěte si také o závodních kombinézách, konstrukci kombinéz, materiálech na výrobu kombinézchráničích na kombinézách a designu kombinéz.