Nepostradatelnou součástí kombinézy jsou chrániče

blog-kombinezy-zavodniku-11.jpg

Základní funkcí chrániče je co možná nejvíce utlumit náraz na exponovaném místě, tedy nejčastěji v oblasti kloubů. Maximální hodnoty přenosu rázové energie pro standardní použití určuje norma EN 1621.

U chráničů PSí hodnotíme navíc odolnost proti průrazu ostrým předmětem. Jedná se o simulaci nárazu na hranu, kdy ochrannou funkci nejlépe plní chránič sendvičové konstrukce chrániče. To znamená, že horní plastová skořepina rozloží místní tlak na větší plochu a vnitřní výstelka z pěnové hmoty pohltí část energie.

Významnou měrou k ochraně přispívají chrániče umístěné na povrchu kombinézy. Ty se vyrábí z plastu, případně s vlisovanou kovovou nárazovou plochou. V případě PSí nazýváme tyto chrániče TFS (Twin Ferit System Protection). Tyto chrániče pak tvoří „první frontu“ při nárazu. Svou deformací spotřebují část energie, a navíc tím, že mají nižší koeficient tření než je kůže, sníží zatížení postiženého místa v ose x. Tento parametr je vítaný především u ramen, kde snížení třecí síly má významný vliv na závažnost poranění.

Dnes každý kdo jezdí na okruhu, používá slidery, neboli kluzáky na kolenech. V zásadě se používají dva typy, a to na sucho a na mokro. Rozdíl je pouze ve výšce, aby si pilot mohl kontrolovat chování motocyklu kolenem stejně jako na suchu při menším náklonu. Nejnovějším trendem začínají být slidery na loktech.

Titulní foto: Ondra Ježek v náklonu.
Foto v textu:  Karel Abraham – do kontaktu s tratí se dostavá nejen koleno, ale i loket.

Autor článku: Ing. Libor Hubík

Tip
Zajímáte se o špičkové kombinézy? Přečtěte si také o závodních kombinézách, konstrukci kombinéz, materiálech na výrobu kombinézšití kombinéz a designu kombinéz.