Airbagy na Dakaru

blog_airbagy na dakaru_kubiena a laivydas.jpg - PSí Hubík

Letošní závod Rallye Dakar byl průkopníkem v historii. V čem? Rok 2021 byl prvním, kdy jezdci stejně jako v závodech MotoGP museli mít airbagovou ochranu. Jak si s tím poradili výrobci airbagů i jezdci jsme se bavili s ambasadorem značky PSí Tomášem Kubienou a jeho litevským kolegou Laisvydasem Kanciusem.

Tomáš Kubiena byl jediným Čechem v čtyřkolkách. Umístil se pátý z jedenácti. Jeho litevský kolega Laisvydas Kancius dojel do cíle jako sedmý.

Jaké byly dojmy jezdců Rallye Dakar bezprostředně po závodě?

"Tento Dakar byl nejnáročnější co jsem zažil. Trasa vedená po kamenitém terénu pro čtyřkolky není opravdu nic moc. Nevím, jestli pojedu další Dakar. Kolega chtěl skončit už po první etapě, a to je zvyklý na vrcholový sport. Je championem Litvy ve vzpírání," vzpomíná Tomáš Kubiena při návštěvě výrobní prodejny PSí HUBÍK v Tlumačově.

Tomáš Kubiena na prodejně výrobce motooděvů PSí HUBÍK v Tlumačově Výrobní prodejna PSí HUBÍK

Rozhodnutí o nutnosti airbagových systémů při Rallye Dakar

O tom, že dakarový závod vyžaduje velké nasazení není pochyb. Jde o zatěžkávací zkoušku techniky, ale hlavně lidského faktoru. Největší obdiv patří jezdcům, kteří doslova nasazují své životy, a proto není divu, že pořadatelé rozhodli o nutnosti airbagových systémů, aby jezdce ochránili před vážnými zraněními, bohužel často s fatálními následky. 

Rallye Dakar 2021Tomáš Kubiena, Rallye Dakar 2021

Jak uvítali nutnost airbagů samotní jezdci Dakaru?

"Určitě jsem za to rád, každá ochrana je vítána. Dobře si uvědomuji, že když vypadnu za jízdy z čtyřkolky, nebude to nic příjemného," potvrzuje rozhodnutí Tomáš Kubiena.

Tomáš Kubiena za tým Story RacingTomáš Kubiena, Rallye Dakar

Alpinestars testoval airbag určený pro off-roadovou jízdu celé tři roky 2017 - 2020. Jezdci najeli více než 20.000 km a proběhlo 500 hodin sledování a testování systému. Cílem bylo vytvořit co nejefektivnější algoritmus pro software, který vyhodnotí, zda je situace pro off-roadového jezdce již nebezpečná natolik, aby se inicioval airbagový vak či nikoliv.

Graf vyhodnocující pád jezdcetestování airbagu alpinestars

"Tento airbag má už rovnou i chrániče loktů, ramen, hrudníku a břicha a také vzadu kapsu s pitným vakem na 3 litry. Vše v jednom, což je pohodlné," popisuje Tomáš Kubiena airbagovou vestu Tech-Air OFF-ROAD od fy Alpinestars. 

Airbag Tech-Air pro Rallye Dakar od fy Alpinestarsairbag Tech-Air OFF-ROAD PSí HUBÍK je certifikovaným partnerem pro prodej a servis airbagů Tech-Air firmy Alpinestars od roku 2018. Jejich servisní středisko airbagů je přímo ve výrobním závodu v České republice.

Školení pro servis airbagů Tech-Air přímo v italském Alpinestars servis airbagu 

Technické informace k výrobě kompletů Rallye Dakar

Doposud největším hlediskem pro výrobu speciálních rallye kompletů byly klimatické podmínky. Jezdci se vyrovnávají s přejezdy v rozdílných teplotách kolem 0°C a šplhající až přes 30°C. Tomáš Kubiena proto oceňuje možnost výměny rukávů, které jsou řešeny připínáním pomocí zipů. Jeden extra pár rukávů má vyroben z perforované textilie. Drobné otvory po celé ploše zajistí daleko větší přenos vzduchu než plný materiál, přičemž si látka v tahu zachovává stejnou pevnost pro případný pád. Výhodou je naše zaměření na zakázku, kdy jsme schopni přizpůsobit komplet zcela individuálním požadavkům jezdce a šít ho přímo na míru.

Design kompletu pro Tomáše KubienuLaisvydas Kancius, Rallye Dakar

Design kompletu pro Laisvydase Kanciuse Od minulého roku přibylo hledisko airbagových systémů. Výroba musí upravit velikost bundy tak, aby se v ní vytvořil dostatečný prostor při iniciaci airbagového vaku. Nicméně i takový hydrobag s náplní tří litrů vody, který musí mít každý závodník na zádech, udělá v konstrukci střihu své. Proto strečové panely umísťujeme jak do boků, tak ramen i průramků, aby jezdci zůstával co největší komfort pohybu. 

Hydrobag na 3 litry - povinná výbava jezdce Rallye Dakar hydrobag na 3 litry

airbag tech-air off-road alpinestarsOblast airbagových systémů pro off roadovou jízdu je stále ve vývoji a i dnes jsou tyto airbagy dostupné pouze pro registrované jezdce, kteří žádají o účast na závodu Rallye Dakar. Stejně jako jezdci MotoGP prošlapali cestu airbagům na silnici, kterou dnes již používá čím dál více motorkářů, tak i jezdci Dakaru přináší cenné informace pro budoucí ochranu off roadové jízdy. 

Radostnou zprávou je, že Tomáš Kubiena i jeho litevský kolega Laisvydas Kancius budou startovat na dalším Dakaru a my tak pro vás získáme další zpětnou vazbu, kterou zužitkujeme při výrobě textilních kompletů. Tomáš Kubiena a Laisvydas Kancius  

MÁM ZÁJEM O KONFIGUROVATELNÝ TEXTILNÍ KOMPLET NA MÍRU 


Mohlo by vás zajímat: Příběh značky • Filozofie firmy • Šití na míru • Designer • Konfigurovatelný textilní komplet •Tomáš Kubiena o PSí •Laisvydas Kancius o PSí